OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je zvláštní ironií osudu, že k sepsání recenze knihy amerického metalového publicisty Alberta Mudriana jsem se dostal téměř 20 let od momentu, kdy jsem svým krátkým posudkem počastoval CD kompilaci, jež vyšla při příležitosti jejího prvního vydání. České edice uznávaného díla jsme se díky agilnímu nakladatelství / vydavatelství MetalGate dočkali až v letošním roce. Nikdy však není pozdě, neboť původní vydání publikace bylo v roce 2014 doplněno o nové kapitoly, pojednávající o (ještě stále) aktuálním dění v oblasti související se smrtícím kovem.
„Proč nikoho předtím nenapadlo sepsat historii death metalu?“, ptá se v doslovu druhého vydání svého díla sám Albert Mudrian. Odpovědí se nabízí hned několik. Od neochoty mnohých zainteresovaných sepsat své zážitky a poznatky na papír až po prostý a v knize patřičně zdůrazněný fakt, že na mnohé účastníky takzvané první vlny death metalu dolehla zhruba v půli devadesátých let silná krize. Tato si vyžádala i oběti v podobě úplného zpřetrhání vazeb s deathmetalovou scénou. Návratu mnohých „otců zakladatelů“ zpátky do středu dění je věnován v knize značný a nutno říci, že i zasloužený prostor. Než však k němu došlo, Mudrian se snažil sepsat vyprávěčsky atraktivní příběh o zrodu hnutí, které mělo zbořit dosavadní hranice vnímání všech možných extrémů v metalové muzice.
Sepsat nějakou ucelenou a exaktní historii něčeho, co vlastně vznikalo spontánně a jen tak mimoděk není úplně nejlehčí disciplínou. Snaha postavit své vyprávění na faktech v takto nastaveném prostředí dříve nebo později musí vyústit v subjektivní vyprávění, opírající se o výpovědi dopředu vytipovaných respondentů. Jejich výběr Mudrian rozhodně nepodcenil a vlastně v tomto směru mu není možné cokoliv vytýkat. Protagonisté seskládaní nejdříve z britského a amerického okruhu metalových hudebníků, doplněni postupem času i o evropské souputníky, rekrutující se zejména z mocné skandinávské a finské scény, nakonec pomůžou vytvořit velmi ucelený a plastický obrázek o postupném vývoji toho „zrychleného thrash metalu“, což byla možná úplně prapůvodní definice hudebních postupů, definujících žánrové vymezení death metalu.
Jestliže v době prvního vydání této publikace vypadaly formy distribuce raných deathových nahrávek značně archaicky, může klasické dopisování a zasílání kazet na dnešního čtenáře už působit jako z úplného pravěku. Scéna vlastně v těch osmdesátých letech stála a padala hlavně s ochotou lokálních promoterů pořádat koncerty, na kterých se vždy něco „událo“ a taktéž na ochotě kapel a fanoušků sdílet nahrávky nezřídka i napříč kontinenty, právě s využitím klasických poštových služeb. Z tohoto pohledu možná i jako malý zázrak působí fakt, že nejedna legendární kapela vznikla v úplném zapadákově jen díky zápalu několika málo jednotlivců a ještě více právě díky korespondenční distrubuci nahrávek.
Osobně metal, a to i včetně toho smrtícího, poslouchám po 3 dekády, ale díky řádkům této publikace jsem si uvědomil, že jsem do něj naskočil přesně v momentě, kdy se death „zaprodal“ s komerčním hudebním byznysem. Tomuto tématu je věnována rovnou celá kapitola a přestože se vlastně celé toto zaprodání omezilo toliko na dohodu britského labelu Earache s Columbia records, spočívající v převzetí katalogu tohoto malého britského vydavatelství mamutím hudebním kolosem. Že to zrovna nedopadlo a jaké to mělo následky, dost důkladně popisují řádky této recenzované knihy. Pro mnohé fanoušky death metalu se přitom jednalo o událost, kterou možná ani příliš nezaznamenali, přesto jí však Mudrian přisuzuje vysokou důležitost a posazuje ji do kontextu s ráznym ústupem první deathové vlny z nenadálé slávy.
Způsob vyprávění zejména v úvodních kapitolách je svižný a velmi čtivý. Propojení jednotlivých několika aktérů zejména nejstarší deathové historie přímo nabízí jednu dlouhou vyprávěcí nit, jež se táhne od poloviny osmdesátých let až do oněch nešťastných devadesátých let, symbolizovaných nástupem komerčních subjektů a odklonem mnoha „otců zakladatelů“ od death metalu. A tohle, bohudík, platí i pro český překlad. K tomu konečně dochází více než 2 dekády od původní edice. Zpoždění má však i svoji výhodu – součástí české edice je i doplnění publikace o moderní proudy v death metalu. Toto, pravda, už má taktéž nějaký pátek za sebou – zde zmiňované referenční nahrávky vznikaly přibližně před 10 lety, ale ani tento odstup neubírá knize na aktuálnosti. Máme tady samozřejmě i ryze současné deathové kapely jako BLOOD INCANTATION, snažící se posunout možnosti žánru zase na další úroveň, na něž se logicky v publikaci nedostalo, ale čtenář nezůstane ochuzen ani o takové neotřelé spolky, jakými jsou například australští PORTAL.
Knihu jsem osobně přečetl doslova jedním dechem. A vlastně mě od ní neodradily ani takové občasné kiksy, jako zmínka o baskytarisce britských Jo Bench jako o basákovi a o pár kapitol později správně, jako o basačce. Nepotěší ani několik záměn letopočtů, jako například 2004 vs 2014 a o některých překlepech ani nemluvě. Rovněž jako sběratel, který rád o své knihy pečuje a s láskou je i po letech vytahuje z knihovny, nejsem úplně nadšený z paperbackové edice, byť chápu finanční důvody této volby.
Fráze typu „povinné čtení pro fanoušky žánru“ a tak podobně prostě v tomto případě nejsou jen prázdnými promo řečmi. Už jen z toho důvodu, že nikdo předtím ani potom se do takto rozsáhlé práce nepustil a pokud i ano, nedokázal ji dotáhnout na takovou úroveň, jako tento americký hudební publicista. V jeho slovech ožívá fascinující příběh jednoho metalového žánru s jeho vzestupy, pády, schopností se poučit a prokázat tuhý kořínek. Tento příběh ale ještě ani zdaleka nekončí a neustále přináší nové a vzrušující události. Možná už ne tolik nepředvídatelné, ne tolik mladicky zapálené a naivní, ale stále dost zajímavé jak pro pamětníky, tak pro nové příchozí. Nezbývá, než věřít, že i následující vývoj smrtícího kovu přinutí Alberta Mudriana k dalším doplněním svého rozsáhlého a nesmírně čtivého díla!
PS: Součástí publikace je i seznam referenčních nahrávek seřazených podle let. Trestuhodné opomenutí fenomenálního alba „Loathing“ amerických BROKEN HOPE v kolonce s letopočtem 1997 je významné mínus, kvalitě publikace to však naštěstí nakonec pranic neubírá.
Vydáno: 2024
Vydavatel: MetalGate
Autor: Albert Mudrian
Překlad: Ondřej Šmejkal
Počet stran: 391
Jazyk vydání: český
Vazba knihy: brožovaná
ISBN: 978-80-908835-2-9
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.